Brisbane - Rainbowbeach

15 februari 2015 - Gympie, Australië

Brisbane is na Melbourne en Sydney de grootste stad in Oz en is de snelst groeiende stad van het land. We liepen er een dagje rond en trakteerden onszelf op een Vietnamees etentje. Het eerste Bring Your Own restaurant dat we hebben getest was een groot succes, met dank aan de 2 flessen wijn. Het maakte het dan ook wat gemakkelijker om goed te kunnen slapen in een dormroom van 30 bedden.

Na Brisbane namen we een aantal bussen die ons bracht tot in Mooloolaba. Een klein dorpje met een onuitspreekbare naam en 1 hostel. We sliepen er een nachtje en genoten van de gratis gelegenheid om de nieuwe hype, standup paddling te proberen. Ietsje uitdagender dan kajakken maar ik was vooral blij dat ik pas achteraf te horen kreeg dat er kleine haaien in het riviertje zaten. Na ons sportief avontuur kregen we een lift van een jonge vrouw die eigenlijk gewoon op weg was naar de winkel om chocolade maar toen ze ons zag liften haar plannen wijzigde en ons 40 km verder bracht. Aangekomen in Noosa stond Sharon, de mama van onze vriend Zac uit Melbourne, ons met open armen op te wachten. Na een glaasje wijn gingen we genieten van de prachtige zonsondergang aan de rand van het national park. We bleven er 4 nachten en ontdekten eindelijk een drinkbare goon voor een goed prijsje. (Tangled vine, crisp dry white). We leerden een nieuw veggie receptje en genoten iedere avond van een goeie babbel met onze australische mama. We bezochten de Eumundi market en het national park in Noosa met een massa surfers.

Vorige week donderdag liften we verder naar Gympie waar we werden opgepikt door de mama van een nieuwe helpx familie waar we momenteel verblijven. Het is een klein boerderijtje op 15 km van Gympie en 60km van Rainbowbeach. Ze kweken hier bijna alle groenten zelf en hebben een aantal mango en bananen bomen. Wij helpen iedere dag met een aantal klusjes zoals rijpe groenten en fruit uit de tuin halen, stukjes huis schilderen, mango drogen en we zorgen iedere avond voor het vegetarische eten. Verse pesto, verse pasta, zelgemaakte gnocchi, mango chutney, naanbrood.. we proberen het allemaal nu we nog eens een deftige keuken en grondstoffen hebben. Af en toe gaan ze hier gaan kiten en krijgen we de kans om de omgeving te ontdekken. Het strand, een aantal regenwouden met meertjes, de grootste zandduin ter wereld, het blijft me verbazen hoe mooi het hier is. Het is een totaal nieuwe ervaring en nog nooit heb ik zolang op een plaats verbleven zo ver van de bewoonde wereld. Zover je kan kijken zie je geen enkel huis, enkel koeien, een stukje rainforrest en schaapjes in de tuin. Prachtig!

Eind februari gaan we ietsje meer landinwaarts om op een grote koeien boerderij te gaan helpen. Ik ben benieuwd :)

Cheers