North Thailand & Laos

17 mei 2015 - Battambang, Cambodja

road trip LaosNa het Australische avontuur en het gelift in New Zealand wisselende we de Westerse cultuur in voor 3 maanden Azië. We gaan samen Noord Thailand, Laos, Cambodia en Vietnam doortrekken. Op 10 juni vliegt Wout naar huis en ga ik verder naar Sri Lanka en erna naar Zuid Thailand.

Aangekomen in Bangkok gingen we samen met Louise (aka Herre) op den tjool in de stad. We ontdekten de gigantische markten, de Thaise massages, het (eindelijk) goedkope Chang beer en de ontelbare Pa thai's. Na de Thaise hoofdstad gingen we met een comfortabele nachttrein naar Chiang Mai. We zagen Sam en Christie terug uit Melbourne en ontmoetten een local die ons meenam naar een tempel en een aantal typische thaise winkels aan de rand van de stad. We crashten een bartje waar we zelf dj speelden en met behulp van een aantal biertjes stevig begonnen dansen. We ontdekten de lekkerste Khao soi, een typisch gerechtje vn de streek en gingen erna naar een grote avondmarkt. De volgende dag bezochten we de Wat Phrathat Doi Suthep Rajvoravihara tempel en een national park boven op de berg met een prachtig uitzicht over de stad. 's Avonds de lekkere Morning glory en sticky rice met mango (her)ontdekt, het feest in een van de bartjes in gank gestoken en de volgende dag de bus genomen naar Pai. In pai geslapen in een schattig bamboo hutje en erna naar Chiang Rai gereden om the white temple te bezoeken.

Na Chiang Rai de grens over gestoken naar Laos waar we in Huay Xai samen met een Deen en een local een waterval bezochten. We ontmoetten er een bende locals die er aan het picknicken waren en die ons ertoe 'verplichtten' een paar glazen bier mee te drinken. 's Nachts reden we met een nachtbus naar Luang Prabang waar we gingen kajakken, een waterval bezochtten en goed gingen gaan eten in een restaurantje die Louise kende via via. Na Luang Prabang reden we samen met een aantal Poolse vrienden door naar Vang Vieng. Dè tubing city van Laos waar ieder backpacker zonder twijfelen stopt. Het tuben is niet meer dan dobberen op een binnenband van een tractor op de Mekong rivier en om de 100m stoppen aan een bar waar ze je binnenhalen met een touw. Een machtige feestdag dus waarna we de dag erop een deftige rustdag nodig hadden ;). Buiten het tuben staat het stadje bekend om de helderblauwe bleu lagoon waar je een gigantische grot kan bezoeken en de vele rotswanden die ideaal zijn om te gaan klimmen. Ik heb het klimmen eens uitgetest en kreeg het klimvirus volledig te pakken. Hoogstwaarschijnlijk mijn nieuwe sport als ik terug thuis ben dus!

Na het feest dorp reden we door naar 4000 island (Don Det) met een kleine stop in de hoofdstad Vientiane.
Don Det is een klein eilandje op de grote Mekong rivier. 5-6 jaar geleden hadden ze nog geen elektriciteiten en het contact met de locals was heel open en welkom. We aten er de beste curry en gingen dan ook elke dag terug. We ginger kajakken en een aantal watervallen bezoeken en deden een boottochtje met zonsondergang.

Na Laos bezoeken we Cambodja en erna Vietnam om vanuit Hanoi teurg te vliegen naar Bangkok.

Cheers en tot snel