Cambodia

24 mei 2015 - Phnom Penh, Cambodja

angkor whaaaatCAMBODIA, arm maar super vriendelijk volk, het land van de meest oprechte glimlach, witte stranden, prachtige tempels en een verschrikkelijke geschiedenis.

Aangekomen in Siem Reap na 4000 islands en op dag 1 Angkor Wat bezocht, het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en het 7e wereldwonder. Zeker het bezoeken waard! Vervallen hindoeïstische tempels die vroeger de hoofdstad vormden van Cambodia.

Na het culturele uitje bekomen van de hitte (38°!) in een Belgisch café met een goeie Duvel, Leffe en Irish coffee. De volgende dagen wat uitgerust en erna samen met een aantal vrienden de boot genomen aar Battambang.

Onder het motto, de weg is belangrijker dan het doel, namen we een slowboat van 7u. We gingen langs floating villages, kerken en scholen  op het water, spelende kinderen in het water die ons een voor eens een oprechte welgemeende glimlach gaven. Met gemengde gevoelens zwaaiden we terug want wat we zagen waren families die samen leefden in een klein drijvend hutje met bijna niets van eigendom. Ik kan me het niet voorstellen om op zo’n kleine oppervlakte te leven en niet de vrijheid te hebben om te lopen waar je zin in hebt. Zelf de varkens leefden op kleine vlotjes.

In Battambang zelf was niet zoveel te zien. We namen een bamboo trein die vroeger werd gebouwd om levensmiddelen van de stad naar het platteland te voeren en gingen erna naar een killing cave. Een grote grot waar in de jaren 70 vele onschuldige burgers werden vermoord door ze van een rots in de grot te duwen.

Na de grot bezochten we een monkey dropje en gingen met zonsondergang de vleermuizen bekijken die met 1000 tergelijk de grot uitvlogen.

Na het warme binnenland namen we een nachtbus naar Sihanoukville waar we tijd maakten voor een aantal rustige dagen aan het strand. Ik nam een aantal yoga lessen en genoot meer dan ooit van de zonsondergangen.

De laatste dag in Cambodia bezochten we de killingfields in Phnom Penh. Hartverscheurend om te zien maar heel zeker de moeite waard.

Morgen gaan we verden naar Ho Chi Mhin in Vietnam, onze laatste 2 weken samen in Azië.

Cheers