Tasmania 2 - 9 december

11 december 2014 - Melbourne, Australië

Dinsdagochtend vertrokken we vanuit Melbourne naar Hobart, de grootste stad in Tassie (214.705 inwoners). Het plan was om van Hobart naar Launceston te trekken via het oosten en langs de stranden van het prachtige Tasmania. De eerste dag kregen we gemakkelijk een lift van de luchthaven naar het centrum van Hobart. Daar vonden we een backpackers hostel die dezelfde naam had als ons favoriete café in Melbourne dus de keuze was snel gemaakt ;) We bezochten de haven en de wijkjes rond het centrum en al snel kregen we het gevoel alsof we ergens in een oud Engels (verlaten) dorpje liepen. Ookal is het de grootste stad in Tassie, als je na 10 pm buitenkomt zie je amper 10 mensen.

Op woensdag maakten we een brunch en genoten van de gratis ingrediënten die we konden meenemen op onze trip uit het hostel. We kregen een lift van Hobart naar Swansea waar we ontdekten dat het ’stadje’ veel kleiner was dan gedacht. We besloten dan maar om door te reizen naar de volgende ’stad’. We kregen een lift van een jong koppeltje die ons onderweg meenam naar een wijngaard. Een gratis winetasting was meer dan welkom na een maand te leven op groedkoop bier en ’goon’. Erna gingen we naar Coles Bay waar het centrum een mini supermarktje was en 1 restaurant. Het begon langzaam door te dringen dat een dit eilandje, groter dan België, behoorlijk leeg was en vooral bestaat uit toeristen. We plaatsten ons tentje op het strand met een prachtig uitzicht over de mistige bergen en we zagen onze eerste walibi. De volgende dag was het vollenbak aan het regenen maar na een warme maaltijd vertrokken we toch aan onze tocht door het nationale park richting Wineglass Bay. We kampeerden daar en buiten enkele bootjes was er verder niemand te zien.

De volgende dag was de regen gestopt en na een duik in het heldere water trokken we terug over de berg, richting de bewoonde wereld. Met 6 lifts en enkele uren later waren we in st Helens beland waar onze chauffeurs ons hadden gezegd dat we naar de Bay of Fire moesten gaan en daar opnieuw  gratis konden camperen. We vonden een mooi plekje in Cosy Corner en maakten een kampvuur op het strand. Opnieuw prachtig uitzicht, helder water en witte stranden maar nu ook eindelijk eens blauwe lucht. Onze volgende bestemming was Peyngana waar we een kaasboerderij bezochten en een 90m hoge waterval. We kampeerden in de tuin van een café/motel/een beetje vanalles en konden eindelijk genieten van een warme douche.

De volgende dag wandelden we door een stukje rainforest en werden opgepikt door een familie die ons al voor de 3e keer tegenkwam en terug oppikte. We brachtten onze voorlaatste nacht door in Scottsdale in een openbare camping waar we opnieuw konden genieten van gratis elektrische bbq’s.

Maandag liften we naar Launceston en dropte  onze chauffeur ons in een super mooi park op 15’ wandelen van het centrum. We vonden een plaatsje om onze tent op te zetten en genoten van het uitzicht. ’s Avonds kwamen de walibi’s en possums het park verkennen en zagen we voor het eerst wat wilde dieren.

Dinsdag vlogen we vanuit Launceston terug naar Melbourne en kregen vanuit de luchthaven opnieuw een lift naar het centrum. Op de tram richting het appartement zaten een paar muzikanten die het beste van zichzelf gaven en na een week Tassie deed het goed om nog eens tussen de drukte te zitten. We maakten een spaghetti, dit keer met gehakt want onze veggi maand was voorbij. Na 546 km reizen in Tasmania, 20 verschillende ritten,2 douches en  4 gratis campings vielen we moe maar voldaan in slaap.

Woensdagnamen we afscheid van onze vriend Zac en vertrokken naar Ringwood, 35km van Melbourne. We verblijven hier 10 dagen bij een familie en helpen in ruil voor een zacht bed en heerlijk eten met de dagelijkse klusjes.

Ik probeer om vanavond wat foto's online te zetten en ik ben de komende dagen terug bereikbaa via skype ;)

Groetjes